Știrile nu se mai termină . Aici 1080 GTR, unde auzi știri toată ziua. Bună dimineața! Sunt 5 grade la 10:30 în această joi 15 octombrie. Sunt Stan L. Brooks și iată ce se petrece: Este a 18 a zi de grevă a gunoierilor și 10.000 de tone de gunoi se adună zilnic. Chiar și cele mai drăguțe străzi ale orașului arată ca niște mlaștini. Comisarul pentru sănătate, Edward O’Rourke a declarat că e stare de urgență pentru prima dată în primele decenii….
Emisiunea continuă cu interviuri cu oameni de rând care presimt dezastrul ce va urma și cu Asociația Proprietarilor de Imobile care declară că este îngrijorată de prețurile crescânde ale încălzitoarelor cu ulei. În tot acest timp Arthur Fleck, interpretat de Joaquin Phoenix, se machiază în fața oglinzii și forțează un zâmbet larg cu ajutorul degetelor care trag cu putere de colțurile gurii.
Așa începe Joker, un film în regia lui Todd Phillips, unul dintre cele mai comentate filme ale ultimului an. Publicul a venit așteptându-se la încă o producție cu supereroi din seria DC dar s-a trezit în fața unei pelicule cu un puternic accent politic, ideologic și social. Motivul pentru care majoritatea l-a remarcat este că a abordat teme care nu mai sunt discutate nici în viața de zi cu zi și nici de către politicieni: justiția socială, dreptul la servicii sociale de calitate, neoliberalismul însoțit de discursul de ură îndreptat împotriva celor săraci, nivelul de trai scăzut și multe altele (care vor erupe în Joker într-un scenariu hiperbolic, dar puternic ancorat în realitate).
Într-una din sesiunile sale de terapie, Arthur observă lipsa de empatie și nepăsarea unei societăți în care un om ca el nu își poate găsi locul. Din perspectiva acestui personaj sensibil, admonestat de un patron care încearcă să scape de el și un colectiv de muncă indiferent si desolidarizat, cu o mamă neglijentă și cu tulburări psihice de care are grijă, ni se va releva acțiunea.
O mare parte din film personajul interpretat de Joaquin Phoenix nu încearcă altceva decât să stabilească un contact uman real cu cei din jurul său. Fantezia sa de a ajunge la emisiunea faimosului Murray Franklin și contactarea lui Thomas Wayne nu sunt decât încercări de a fi luat în seamă și iubit de cei din jurul său.
Pentru o persoană considerată „nebună”, Arthur este un fin observator al societății în declin în care trăiește. El este un actor direct implicat și afectat de nepăsarea celorlalți, oamenii săraciți și marginalizați de o elită extrem de bogată care conduce în fapt orașul Gotham.
Atomizarea socială neoliberală permite ca scenariul din Joker să ia loc
Tăierile masive ale bugetelor sociale, privatizarea educației, salariile mici și orele prelungite de muncă ale profesorilor și părinților lasă mulți tineri nesupravegheați. Un grup alcătuit din astfel de copii este cel care îl bate pe Arthur în timpul slujbei.
Reducerile de bugete din educație și servicii sociale, lipsa unor condiții de locuire decente – practic, agenda politică neoliberală reprezentată de candidatura la primăria Gotham a lui Thomas Wayne, fondatorul companiei Wayne Industries, aduc comunitatea în pragul unei revolte și mișcări de stradă violente.
În urma uciderii a trei tineri la metrou, angajați ai Wayne Industries, apare pe prima pagină a unui ziar local cunoscut următorul titlu: „OMORÂȚI BOGAȚII!!! O nouă mișcare socială?”. Oamenii realizează că sistemul este creat nu pentru ei ci pentru cei care dețin marele capital care controlează o mare parte din resurse, iar situația escaladează, depășind acea masă critică până la care se poate ajunge la o înțelegere. Dar cum s-au lăsat duși de nas, dezbinați și desolidarizați atâta timp oamenii și cum a fost depășită această masă critică?
Într-o lume în care valori precum compasiunea, răbdarea, lealitatea, respectul, cumpătarea sau justiția sunt înlocuite cu un discurs minimalist, redus strict la importanța individului, societatea nu poate fi decât muribundă și distrasă de la simptomele sale patologice.
Căutarea succesulului financiar cu orice preț aduce în față personalități crude si reci pentru care profitul personal poate justifica orice acțiune. Astfel se ajunge la izolarea și dezbinarea oamenilor care nu mai găsesc spațiile comune în care să se întâlnească și să discute adevăratele probleme din viața lor. Divide et impera. Dezbină ca să cucerești.
Omul astfel dezbinat va fi prea ocupat cu lupta continuă pentru supraviețuire și nu va mai avea timp să caute și să găsească acele spații autentice în care să se poată aduna cu alții ca să dezbată o parte din adevărurile lor. Din acest punct de vedere, singurii care încă mai acționează ca o forță colectivă conștientă sunt gunoierii care, prin greva lor, lasă orașul în mizeria binemeritată.
Cine e de vină?
Accentul puternic dezintegrator al discursului public și mentalitatea dezbinată, incapabilă să mai pună diagnostice si să observe realitatea în ansamblu se văd mai ales în timpul interviului lui Joker cu Franklin Murray. Acesta din urmă îl găsește vinovat pe primul de întreaga situație în care se află orașul.
Factorul declanșator al revoltei este lipsa unor autorități locale publice, care nu mai apără interesele celor care i-au ales, de a iniția un dialog cu o societate incapabilă la rândul ei să se mai organizeze dar și aroganța elitei reprezentate de candidatul lor la primărie, Thomas Wayne.
Acesta se prezenta nonșalant ca fiind salvatorul orașului în mai multe apariții televizate, dar în realitate îi desconsideră pe cei săraci, spunând despre ei că sunt invidioși, direct responsabili de condiția lor și numindu-i clovni. În loc sa fie un mediator el adâncește clivajul social. Ajungem astfel să asistăm la o luptă în care Arthur Fleck devine simbolul celui vulnerabil care se transformă în asupritor și ipostază a haosului, un Joker, care îi va strânge în jurul său pe cei mai dezămagiți și violenți. Rețeta neocapitalistă a funcționat. Cei care nu sunt ca noi sunt buni de aruncat la gunoi.
Marginalizat din cauza condiției sale, părăsit de societate și de niște autorități impotente, transformarea lui Arthur Fleck în Joker este completă: dintr-o ființă sensibilă și empatică se transformă într-una violentă, criminală care vrea să distrugă întreaga societate cu instituțiile sale cu tot.
„Ce primești când combini un om cu probleme psihice și o societate care îl abandonează și îl tratează ca pe un gunoi? Vă spun eu ce primești. Primești ceea ce meriți și țineți minte: AȘA E VIAȚA!”.